Ayam Selazat Jus dragon fruit Semanis Renungan......

.


Nama tajuk memang tak boleh belah.. tapi aku cuba untuk menyedapkan lagi tajuk entry kalini..harap diterima..wakakakaakakakakak



Banyak soalan kawan2 yang baca belog aku, aku tak jawab...sebab aku xperasan massage korang masuk dekat spam wehhhhh... selalu aku bukak inbox je... mengapa dan kenapa yek sesetengah massage terus ke spam??? aku memang tak tau kenapa.. so far aku dah hilang 3 customer disebabkan ni... massage sume masuk ke spam dan aku tak chekkk!! sekali bukak sume massage 2,3 bulan lepas punya...aduiiii sorry sesangat.........


Ok ni bukan entry nak luahkan ape yang terbuku dihati... eh eh , tapi entry RESEPI la woiiii..heheehehe



Kemarin lauk rumah aku dah habis dan tak tau nak masak ape.. tapi ade pasar time tu.. so nak pg pasar ke nak beli brg dapur.. kalau dipikir elok2 dengan adab sopan tatasusila baik kita pergi beli lauk dari pergi pasar kan? pergi pasar saje kadang2 tu boleh habis dalam RM30 tapi makan 1 hari je.. tak berbaloiiiiiiiiiiiiiii


Jadinya terus ke tesco shopping barang dapur.. senang hati sbb boleh balik masakkk...now my hobi its cooking u oulss.... hehehehehe


Ni malam tadi punya menu.. dan ade sikit tips aku nak kongsi dengan korang yang suka masak.. !


 Ayam masak merah gelap gelita tapi sedap + sayur kangkung goreng + Jus dragon fruit

Nama Ayam tu nak mo kalah! hahahhaaha

 Sedapppp sangat! betul tak tipu sebab aku tgk hubby makan bertambah! hehehehe
ayam ni resepi baru tau..nnti aku bagi

 Jus Dragon Fruit resepi terbaru !


RESEPI AYAM MASAK MERAH GULAP GULITA

Beberapa ketul ayam *goreng rangup2*
Cili kering
bawang merah
bawang putih
*cili dan bawang di blend sekali*
Sos plum
Gula
Garam
Daun bawang


CARA MENYEDIAKAN
Panaskan kuali, letak minyak BANYAK ,tapi janganla banyak sgt mcm nak buat kuah minyak pulak! sedang2 aje.. dah panas minyak masukkan cili yang dh blend tadi time ni biar api kuat! sampaila pecah minyak., kalau kering sangat tambah air sikit, kecikkan api, biarkan cili tu masak semasak2nya, sampai cili tu kehitam hitaman masukkan garam,gula dan sos plum, masukkan ayam yang dah digoreng, masukkan daun bawang dan kacau sampai sambal tu dah serap ke ayam baru tutup api....



TIPS yang xberapa nak tips aku nak bagi kt korg kalau nak bagi sambal sedapla... cili kering potong2 bakar atas kuali tanpa minyak, kacau2 la sampai mcm naik bau then tutup api biar kat tepi sekejap.. dengan cara camni sambal korang akan jadi gelap sikit.. tapi mcm tula sedappp kan?






RESEPI JUS BUAH NAGA @ DRAGON FRUIT

1biji dragon fruit
2,3 biji limau kasturi *boleh digantikan dengan lemon*
air soda *aku gantikan dengan jus apple*
sedikit gula


Cara menyediakannya

potong dragon fruit tu kecik2.. half dari dragon fruit tu diblend bersama air masak,limau kasturi *diperah*, air soda, gula..


Memang freshh anak aku pon suka... aku lagila sukaaaaa sangat..! ni sebenarnya misi menghabiskan dragon fruit dirumah.. kalau tak nanti busuk camtu je pehtu sedekah dekat tong sampah... ish ish ish tak baik membazir...




 Kalau dah camni kita tukar nama resepi.. ''jus air tangan qaseh''


Ni muka menunjukkan yang dia sokong sbb aku cakap ''sedap tak qaseh?'' heehehehehe


Ni kalau bulan puase ni dah lama aku kena maki sebab pampang air sesedap ni! heheheheheeheh



Ok cukup sampai disini saje...alalalalalala BYE!





Last but not least

saya cuma nak mengingatkan mlm nisfu sya'ban pada 5 julai hari khamis mlm jumaat (tutupnya buku amalan).

Bukan tugas kita untuk merubah diri seseorang, tugas kita hanyalah menasihati dan mengingati serta memperbaiki DIRI SENDIRI. Semoga hari jumaat ini memberi azam yg baik bagi menempuh ramadhan yg akan tiba.

Jadi sebelum terlambat saya ingin minta maaf kalau ada salah yang di sengaja dan tidak sengaja.

NABI MUHAMAD SAW b'sabda : barang siapa yg mengingatkn kedatangn bulan ini, HARAM API NERAKA bagi nya.

InsyaAllah. Sama-sama kita beramal.. :)





No comments: