Adam, Hawa Wa Jannah.

  Adamku

Kau sebenarnya imam dan aku adalah makmum.

Aku adalah pengikutmu kerana kau adalah ketua.

Jika kau benar,maka benarlah aku.

Jika kau lalai,maka lalailah aku.


Wahai Adam,

kau punya kelebihan akal manakala aku kelebihan nafsu.

Akal mu sembilan,nafsu mu satu.

Akal ku satu,nafsu ku beribu Oleh itu,


Adam, 

pimpinlah tangan ku kerana aku sering lalai dan lupa,

sering tergelincir ditolak nafsu


Adamku,

Aku suka kalau kau mengimami solat ku pada setiap waktu.

Akan ku aminkan doa mu agar kelak luas syurga ku.

Lebih aku suka kalau kau bangunkan aku bertahajud bersama mu,

agar nanti diberkati Ya Rabbi.

Kenalkan aku pada majlis-majlis agama.

Ajarilah aku Yassin dan al-Quran.

Kau ajaklah aku mengalunkan jantung Kitabullah di malam jumaat

penuh barakah.

Khabarkan pada ku tentang fardhu-fardhu yang patut aku tahu.

Bimbinglah aku dengan amar ma'ruf dan nahi mungkar.


Adamku,

Ajari aku agar menjadi isteri mu yang solehah.

Didiklah aku supaya menjadi permata di kaca lembah.

Selimutlah aku dengan iman dan taqwa bekal ke jalan Allah.

Ingatkan aku supaya hormat,tunduk dan patuh dengan mu setiap waktu.

Tolonglah aku Adam agar aku tidak beku.

Bantulah aku agar otak ku tidak buntu.

Selamatkanlah aku daripada seksa api neraka yang tidak tegar aku tanggung.

Pimpinlah aku menuju Nur al-Jannah.

Tarbiahlah aku agar kelak aku calon srikandi solehah.

Bantulah aku dalam menyemai sifat mahmudah.

Moga aku dapat menjadi secerdik Aisyah Humairah Rasulullah,

setulus hati dan kasih laksana Siti Khadijah,

sezuhud dan sepatuh Rabiatul Adawiyah,

sekuat iman umpama taatnya Sumayyah,

seikhlas dan semurni hati Halimas Sa'adiah, dan

segagah dan seteguh Nailah al-Farashiyah yang tegar meski tangan bermandi

darah membela Khalifah Allah.

Seindah hiasan adalah wanita solehah, moga aku hiasan terindah hidup mu....

Adam ialah seorang lelaki yang benar-benar diperlukan oleh seorang wanita yang bernama hawa.




















No comments: