Susah sangat ker nak hormat sesama manusia???

Dah nak balik baru tergedik2 nak update belog..hahaha


1 hari ni aku xde idea nak update pasal ape, bila dah nak petang2 ni tetiba idea datang mcm air pili bocor.. pili bocor tp idea cuma 1 jer..miahahahahahah


Skype ngan kawan aku tadi citer pasal orang yang kurang diajarla, pasal orang2 sekarang xde budi bahasa la.. tiba2 aku teringat 1 kejadian mase aku jaga hubby kat hospital..


Setiap level hospital ade cleaner dalam 3/4 orang bertugas..pagi orang lain petang orang lain..aku jumpala cleaner mak cik warganegara indonesia dekat pantry..


Dengan rase hormat sebab dia orang tua, aku cakap lembut2..


Aku: Mak cik2 , ade tisu x?

Claner: *sambil pantang muka aku mcm nak kena terkam* ha?? xde2!!

Aku: Ha?? saya cuma nak tisu jer..lagipon bilik suami saya xde tisu dah 2 hari..

Cleaner: Manade! kalau kamu nak, kamu mintak dekat shift pagi! saya ni shift petang!

Aku terus sound sebab aku pon ade tahap kesabaran gak...

Aku: Mak cik, kita ni kan orang melayu, tak boleh ker cakap baik2..saya tanya baik2 jer kan? ker saya marah2 mak cik ??

Celaner: yer saya tau tapi saya xde tisu! *masih dalam nada marah*

Aku: Tak kan dekat pantry xde stok tisu kot??

Cleaner: *sambil amik dekat toilet lain tisu* Nak kamu amik2 tisu ni...! *bagi tapi muka xpandang muka aku dh wak tu ni*


Mase aku OTW ke bilik hubby aku dengar dia cakap

Cleaner: Orang melayu memang kurang ajar kalau cakap dengan orang indon, kalau orang indon cakap dengan indon baik jer..


Aku sabar sebab malas nak melawan kan.. tapi aku xleh sabar bila lepas aku bgtau hubby..aku amik keputusan pergi buat report dekat ketua cleaner dan ketua nurse..aku xrase aku kurang ajar ngan dia..dia pon tau dia keje dekat malaysia xperlu kot ending dia cakap psl bangsa???


Bukan mak cik ni jer xde budi bahasa tapi ramai jugak kat luar 2 perangai memalukan bangsa sendiri.. aku xcakap sape2 cuma tipula kalau aku xpernh jumpa orang2 camni kan?? yang xsuka senyum, yang kerek, yang agkat fon mcm harammmm, yang suka mencarut dekat fon, yang suka melenting.. tapi diaorg xpikir yang e2 keje diaorg???


Tak suka sekalipon xpayahla nak tunjuk depan2..kan xelok namanya..nanti nama bangsa sendiri jugak buruk..kerana nila setitik rosak susu sebelanga..



PS: dah aku nak balik nak g pasar penchala..lalalalala




3 comments:

Muhammad Helmi said...

macam macam perangai manusia ini...

Jemput Datang Ke Blog Saya

storyfromme said...

memang sakit hati berurusan dengan orang yang takde budi bahasa ni.

qaseh tia said...

helmi: mcm2 prgai dan ragam

story: kan?? sedih pon ade :(